امروز: 16 اردیبهشت 1403
افتتاحیه و اختتامیه / آرای هیات داوران شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان
افتتاحیه و اختتامیه / مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان برگزار شد.
نقد و گفتگو / مصاحبه با سولاک مِلکه گالستیان؛ نویسنده، کارگردان و بازیگر نمایش «فاصله» از کشور ارمنستان
خبر و گزارش / در دومین روز از جشنواره شانزدهم 26 اثر نمایشی اجرا شد.
خبر و گزارش / پیام دبیرخانه جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان درباره فاجعه غزه
نقد و گفتگو / نشست خبری شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان برگزار شد.
خبر و گزارش / استقبال از گروه های نمایش خیابانی کردستان عراق در پایانه مرزی باشماق
افتتاحیه و اختتامیه / کارناوال و مراسم افتتاحیه شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان برگزار شد.
خبر و گزارش / معرفی داوران شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان/ بخش های کودک و نوجوان، آیینی و سنتی، فراگیر (معلولین) و بین الملل
خبر و گزارش / معرفی داوران شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان/ بخش های آزاد، دگرگونه های اجرایی و ویژه (ایثار)
437 بازدید
بخش: نقد و گفتگو
تاریخ: 31 شهریور 1400

دیدگاه هنرمندان تئاتر خیابانی کشور درباره نحوه برگزاری جشنواره در شرایط کنونی (بخش هفتم)

فریدون احمدی
تئاتر خیابانی مریوان یعنی قلب و روح روان تمام بچه های تئاتر خیابانی، یعنی ضربان اجرا یعنی ژوانگاه تئاتر خیابانی ( معیاد گاه عاشقان تئاتر خیابانی ) یعنی تماشاچی فهیم مریوان و .... به نظرمن برگزاری آن بصورت مجازی اصلا جایز نیست و خطا ست. البته سلامتی مردم مریوان و همه هنرمندان نیز مهم است. به نظر من می بایست از همین الان که یک ماه به برگزاری جشنواره زمان هست در فکر برنامه ریزی صحیح و دقیق با هماهنگی ستاد کرونا بود. مریوان پتانسیل خوبی برای برگزاری جشنواره به صورت حضوری دارد. مثلا محل اجرای پارک ملت و پارک شانو واقعا میشود اجرای زنده داشته باشد و به راحتی هم میشود که فاصله اجتماعی رعایت شود و. در مورد محل اسکان هنرمندان اگر به صورت متمرکز باشد میشود کنترل و نظارت بهتری از نظر رعایت پروتکل های بهداشتی داشته باشیم و..... درکل تئاتر خیابانی نیاز به نفس کشیدن دارد نفس های تئاتر خیابانی به شماره افتاد است نیاز دارد که پرستار ی به نام تئاتر خیابانی مریوان نفس های تئاتر خیابانی را دوباره تنظیم کند.

الهه پورجمشید
ماهیت تاتر آن هم تاتر خیابانی به حضورش در مکانی عمومی و داشتن مخاطبان عمومی است، و رسالتش ارتباط، آموزش، سرگرمی، نشاط، فرهنگ سازی و بیان حرفی از دل خود مردم است. اگر قصد فقط اجرا، مسابقه، رقابت، داوری و چند جایزه و خداحافظ تا سال بعد باشد، همان بهتر که نباشد؛ در این دوره ی وحشتناک از تاریخ که ضربات شلاقش بر پیکر خانواده کوچک تاتر، سهمگین تر از هر قشر دیگری بود و هست، بهتر است که بودجه ی جشنواره صرف معیشت این هنرمندان مظلوم شود. قشری که همچنان نفس نفس زنان مشعل خانه ی خود را با هزار زحمت روشن نگه داشته اند.
لذا به نظر حقیر، بهتر است به جای برگزاری جشنواره به صورت مجازی و محروم کردن میهمان و میزبان عاشق این هنر، فکری اساسی جهت هر چه سریع تر برگزار شدن حضوری این جشنواره تاثیرگذار و اصیل در امنیت جانی و سلامت کامل صورت پذیرد‌ تا بتوانیم در سال جاری شاهد پویایی و ثمره دادن مجدد این درخت ریشه دار باشیم.

سعید بادینی
جشنواره تئاتر خیابانی مریوان یکی از مهم ترین رویداد های هنری کشور به حساب می آید که در طول سال یکی از دغدغه های مهم هنرمندان تئاتر خیابانی حضور در این جشنواره است. درست است که جامعه امروز ما درگیر بیماری بی رحمی شده که مدام در حال به روز شدن و جهش کردن است، اما از طرفی بیکاری هنرمندان و فلج شدن تئاتر ایران شاید خطرناک تر از کرونا باشد. بنده ی حقیر سه ماه پیش یک نمایش را برای مریوان شروع کردم اما یک هفته ی بعد جهش دلتای کورونا وارد استان مان شد و دو ماه همه جا تعطیل شد و نتوانستم برسم که از این بابت خیلی ناراحتم ، اما برگزاری جشنواره به صورت حضوری قطعا حال من و هنرمندان تئاتر خیابانی رو خوب میکند چرا که میشود مثل جشنواره مقاومت و فجر که حضوری برگزار شد این جشنواره هم حضوری برگزار بشود، با این تفاوت که امسال قطعا ۸۰ درصد هنرمندان عزیز از طرق مختلف واکسینه شدند. جشنواره ی مریوان به نظر من یکی از ارکان اصلی زنده نگه داشتن تئاتر و رابطه ی بسیار قوی اون با مردم در طول سال هست. تئاتر خیابانی به صورت مجازی معنایی ندارد و حضور هنرمندان در بین مردم هست که رسالت آنها را تمام میکند...امیدوارم که امسال هم جشنواره ای پر از انرژی خوب و با کیفیت را با حضور مردم خونگرم و مهربان مریوان شاهد باشیم.



نظر بازدیدکنندگان:
ارسال نظر
نام: *
تلفن/ایمیل:
متن نظر: *
- اعداد داخل تصویر را وارد کنید
- برای تصویر جدید روی آن کلیک کنید


از نگاه دوربین
در دومین روز از جشنواره شانزدهم 26 اثر نمایشی اجرا شد.نشست خبری شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان برگزار شد.استقبال از گروه های نمایش خیابانی کردستان عراق در پایانه مرزی باشماقکارناوال و مراسم افتتاحیه شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان برگزار شد.آرای هیات داوران شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوانپیام دبیرخانه جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان درباره فاجعه غزهمصاحبه با سولاک مِلکه گالستیان؛ نویسنده، کارگردان و بازیگر نمایش «فاصله» از کشور ارمنستانمراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان برگزار شد.
آرشیو مطالب
تمامی حقوق این سایت متعلق به جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان میباشد. 1396 ©