امروز: 10 فروردین 1403
افتتاحیه و اختتامیه / آرای هیات داوران شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان
افتتاحیه و اختتامیه / مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان برگزار شد.
نقد و گفتگو / مصاحبه با سولاک مِلکه گالستیان؛ نویسنده، کارگردان و بازیگر نمایش «فاصله» از کشور ارمنستان
خبر و گزارش / در دومین روز از جشنواره شانزدهم 26 اثر نمایشی اجرا شد.
خبر و گزارش / پیام دبیرخانه جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان درباره فاجعه غزه
نقد و گفتگو / نشست خبری شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان برگزار شد.
خبر و گزارش / استقبال از گروه های نمایش خیابانی کردستان عراق در پایانه مرزی باشماق
افتتاحیه و اختتامیه / کارناوال و مراسم افتتاحیه شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان برگزار شد.
خبر و گزارش / معرفی داوران شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان/ بخش های کودک و نوجوان، آیینی و سنتی، فراگیر (معلولین) و بین الملل
خبر و گزارش / معرفی داوران شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان/ بخش های آزاد، دگرگونه های اجرایی و ویژه (ایثار)
807 بازدید
بخش: افتتاحیه و اختتامیه
تاریخ: 6 شهریور 1398

مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان برگزار شد.

آئین پایانی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان به کارگردانی مهدی حبیبی شامگاه سه‌شنبه ۵ شهریورماه در سالن نشاط شهرستان مریوان با حضور سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی، جلال قلعه شاه‌خانی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان، بهمن مرادنیا استاندار کردستان، فاتح بادپروا دبیر جشنواره، حجت‌الاسلام محمدمهدی بهداروند مشاور مدیرکل هنرهای نمایشی، منصور مرادی نماینده مجلس شورای اسلامی، حاج مصطفی شیرزادی امام جمعه شهر مریوان و جمعی از مدیران و هنرمندان تئاتر خیابانی برگزار شد.


آغازگر مراسم پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید بود و در ادامه نمایش کلیپ جشنواره بود.

سپس مجری مراسم از آقای منصور مرادی، نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی دعوت نمود تا به روی صحنه بیاید. مراسم منصور مرادی بعد از خوش آمد گویی به مهمانان جشنواره و تشکر از برگزار کنندگان، در صحبت هایی عنوان کرد: امیدواریم با در نظر گرفتن بودجه بیشتر برای جشنواره از سوی وزارت ارشاد، جشنواره هرسال بهتر از سال پیش برگزار شود.

نخستین بخش تجلیل از نمایش ها، به برگزیده بخش مردمی با عنوان «شکست غول بیکاری» به کارگردانی خانم شاهوردی از بروجرد اختصاص یافت. جایزه این بخش توسط نماینده مجلس و رئیس شورای اسلامی شهر مریوان تقدیم کارگردان نمایش شد.

برنامه بعدی نمایش کلیپ مصاحبه امام جمعه شهر مریوان، معاون سیاسی و امنیتی استاندار کردستان و فرماندار مریوان بود.

سپس فاتح بادپروا دبیر جشنواره به پشت تریبون آمد و در صحبت هایی عنوان کرد: رویکرد ما امسال گردشگری بود و تمام چهارده سال زحمت هنرمندان مریوان را امسال دیدیم تا اقتصاد گردشگری هنر ما ایجاد شود و امیدواریم در سال های آتی بیشتر شود.
وی با درخواستی از استاندار کردستان و معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:ما نیاز به ردیف بودجه ویژه در مجلس داریم تا سال های آتی مشکل نداشته باشیم و دبیرخانه نیز از همین فردا باز باشد و هنرمندان بتوانند فعالیت کنند. من به همه مردم مریوان قول میدهم تا زمانی که هستم خادم جشنواره و مشاور جوانان خواهم بود اما برای سال های بعد دیگر دبیر جشنواره نخواهم بود.

بهمن مرادنیا استاندار کردستان نیز در صحبت هایی گفت: فرهنگ و هنر کردستان نشان از مردم فرهنگی آن دارد. اگر امروز این اندازه کنگره و جشنواره در این استان برگزار میشود، دلیل بر این مدعا است.
وی در ادامه افزود: قول می دهیم به یاری خدا تمام توان را برای توسعه زیرساخت های فرهنگی و سال بعد برای جشنواره تئاتر خیابانی در مریوان قرار دهیم که شرمنده مردم و میهمانان نشویم.

برنامه بعدی اهدای جوایز مسابقه پژوهش نمایش خیابانی و طرح و ایده و نمایشنامه نویسی برای فضاهای بیرونی بود. برای اهدای جوایز این بخش آقایان جلال قلعه شاخانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان، اسماعیل پاشایی، از هنرمندان پیشکسوت تئاتر کردستان و شهرام زرگر به روی صحنه آمدند.

برندگان بخش پژوهش نمایش خیابانی عبارت بودند از:

اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی به مقاله «تبیین پدیدار شناسی مکان وقوع شر در قصص کتب مقدس ( قرآن، عهد قدیم و عهد جدید) برای مکان یابی همسان در تئاتر محیطی» از خانم مریم منصوری
اهدای دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مقاله «مرگ تئاتر: بررسی نسبت مفهوم(همکاری) با انسان منفرد معاصر در فرایند تولید خلاقه تئاتر» از آقای محمد اوحدی حائری

برندگان بخش طرح و ایده و نمایشنامه نویسی برای فضاهای بیرونی، بدون اولویت عبارت بودند از:

طرح نمایش زیرزمین پلاک آخر نویسنده محمدامین آل یاسین.
طرح نمایش نویز نوشته تریفی کریمیان
طرح نمایش شیرسرکش نوشته علی اصغر خطیب زاده
طرح نمایش مستر دیفال نوشته سیدسروش پیمبری
داوران این بخش عبارت بودند از آقایان سعید اسدی، رفیق نصرتی و منوچهر اکبرلو

برنامه بعدی پخش کلیپ بزرگداشت دو نفر از هنرمندان تئاتر کشور بود.
در این بخش نعمت ایزدی هنرمند مریوانی و سعید خیراللهی هنرمند دهلرانی با حضور مجتبی حسینی، شهرام کرمی و فاتح بادپروا تجلیل شدند.
خیراللهی با بیان اینکه از نخستین دوره جشنواره در خاطرش است که دوستان می‌گفتند تصمیم دارند این جشنواره را بومی کنند، گفت: خوشبختانه این اتفاق هم افتاد و ما خوشحالیم.

سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم طی سخنانی عنوان کرد: نمی توانم شادمانیِ خود را از برگزاری این رویدادِ بین المللی و نامدار، در این گوشه از ایرانِ عزیز، پنهان کنم که نشانه اعتماد و اطمینان به پویش هنرِ در دور و نزدیک این سرزمین است.
وی افزود: همین استمرارِ تئاترِ خیابانی مریوان است که سال هاست در ادامه ذکر همه مناقبِ مریوان، تئاتر هم افزوده شده و این پیوستی مبارک، ممکن نشده مکر به غیرتِ جان به جان هر کدام از مردمان و مسئولان این دیار کریم.
حسینی با بیان اینکه تئاتر خیابانی – در روزگار ما – نه فقط یک گونه تئاتری، که دانشگاهی است که سایه به سایه مردمانِ کوچه و بازار، بساط پهن می‌کند، یادآور شد: این غنیمت است که به خردمندی و هوشیاری و بنا به مسئولیت شهروندی، تئاتر بی‌دغدغه نور و صدا و صحنه، مردم را انتخاب می‌کند و فروتنانه، دقیقه‌های مخاطبانِ خود را به درک و دانش می‌آمیزد.
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: اگر به نابخردی به این طبل می‌کوبیدند که تئاتر هنر اغنیاست و تحلیلی از دردمندی انسانِ معاصر ندارد، اکنون می‌توانیم به گواه آثار تئاتر امروز، فاصله نمایش‌های محیطی که به صراحتِ بیشتری، مؤید انتقاد و اعتراضِ انسان ِ معاصر در مواجهه با رویدادهای اجتماعی اند، به اصالتِ «تئاتر برای همه» ایمان بیاوریم.
حسینی در بخش دیگری از صحبت هایش گفت:
در این روزها که نامِ مریوان به تدارک جشنواره تئاتر خیابانی بیشتر به چشم می آید و به گوش می‌نشیند، آرزو می‌کردم که ای کاش این همت و حمیّت که در شادمانیِ مردمانی که گرداگرد هر صحنه تئاتر تکرار می شود و به نعمت دوراندیش مسئولان، جاودانه می‌گردد. آینه تمام نمای دیگر بلاد سرزمینم باشد.

در ادامه برنامه های اختتامیه کلیپ مریوان پخش شد. سپس نمایشی عروسکی اجرا شد. و در ادامه تیزر تبلیغاتی اسپانسر جشنواره (شرکت شکلات پارمیدا) پخش شد.

پایان بخش برنامه دعوت از نماینده هیات داوران برای قرائت آاری هیات داوران در بخش های مختلف بود. در ابتدا نماینده هیات داوران مسابقه بین الملل، دگرگونه های اجرایی و برگزیدهگان جشنواره ها، اسامی برندگان را اعلام کرد.
قبل از اهدای جوایز بخش های دیگر جشنواره، کلیپ دابسمش شادی با صدای امید حاجیلی پخش شد، که حاضران در سالن را به وجد آورد. سپس نماینده هیات داوران بخش های مسابقه ایران، کودک و نوجوان و آیینی سنتی، برندگان را معرفی نمود.



نظر بازدیدکنندگان:
ارسال نظر
نام: *
تلفن/ایمیل:
متن نظر: *
- اعداد داخل تصویر را وارد کنید
- برای تصویر جدید روی آن کلیک کنید


از نگاه دوربین
مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان برگزار شد.پیام دبیرخانه جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان درباره فاجعه غزهدر دومین روز از جشنواره شانزدهم 26 اثر نمایشی اجرا شد.استقبال از گروه های نمایش خیابانی کردستان عراق در پایانه مرزی باشماقآرای هیات داوران شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوانمصاحبه با سولاک مِلکه گالستیان؛ نویسنده، کارگردان و بازیگر نمایش «فاصله» از کشور ارمنستاننشست خبری شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان برگزار شد.کارناوال و مراسم افتتاحیه شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان برگزار شد.
آرشیو مطالب
تمامی حقوق این سایت متعلق به جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان میباشد. 1396 ©